Гендерна рівність змінила розклад на ринку праці


Жінка-підприємиця, бізнесвумен — сьогодні ці поняття вже не є виключенням. Це стає нормою. Жінки активно популяризують тренд на жіноче підприємництво, руйнуючи стереотип про виключно чоловічий образ успішного підприємця, детальніше розповідає НВ.

У світі за даними Forbes, майже 80% рішень у всіх секторах економіки приймають споживачки-жінки, у бізнесі кількість жінок-підприємиць стрімко збільшується. Навіть в африканських країнах, де питання гендерної нерівності все ще стоїть дуже гостро, 60% всіх стартаперів — це жінки. «Credit Suisse Research Institute» вже два роки стежить за гендерною складовою топ-менеджменту і рад директорів найбільших міжнародних корпорацій. Порівняно з минулими роками, присутність жінок у радах директорів компаній збільшилася на 3% і склала майже 13%.

Станом на початок 2021 року в Україні зареєстровано 863 455 жінок, які працюють як фізичні особи-підприємці, при цьому їхня кількість постійно зростає. Про це йдеться у релізі, оприлюдненому платформою для роботи з відкритими даними Opendatabot. Відсоток жінок серед підприємців зростає з року в рік — ще у 2016-му їх було 44,8%. Нині ж в Україні їхня частка сягнула 46,6%.

Але є й інші тенденції: за статистикою фонду «The Women’s Venture Capital Fund» 90% інвесторів-чоловіків схильні інвестувати виключно в компанії із керівниками-чоловіками. Про це йдеться у гендерному дослідженні Керолайн Кріадо Перес, у її бестселері «Невидимі жінки», який цього року видало наше видавництво. Значну частину високотехнологічних стартапів фінансують венчурні інвестори, 93% з яких — чоловіки. Результати дослідження Boston Consulting Group, опублікованого у 2018 році, показують, що хоча в середньому рівень інвестицій, якими володіють жінки, удвічі нижчий, ніж у чоловіків, їхня рентабельність удвічі вища. Кожен долар, укладений у стартапи, які належать жінкам, приносить 78 центів, а в стартапи, які належать чоловікам, — лише 31 цент. Крім того, жіночі стартапи з часом працюють усе краще, а через п’ять років їхній сукупний дохід збільшується на 10%.

Так, гендерні стереотипи у підприємницькій діяльності в Україні та світі усе ще в дії. Але навіть з такими перепонами жінки-підприємиці продовжують перебувати на рівні та навіть випереджати своїх колег-чоловіків. Топ-менеджерки, директорки, власниці локальних та міжнародних компаній демонструють, що жінка у підприємницькій сфері — це не тільки про гендерну рівність та крок до нової структури суспільства. Це підтримка державного економічного сектору, стабілізація економіки, збільшення ВВП країни. Жінки-підприємиці формують плюралізм поглядів на різні бізнеси, що сприяє їхньому росту. Це створення здорової конкуренції, що є запорукою успіху, розвитку і самовдосконалення всієї галузі.

Для мене підтримка жінок і дівчат, що починають свій підприємницький шлях чи вже мають власний бізнес, — це питання солідарності та внутрішньої самосвідомості. Оскільки я на власному досвіді знаю, як це — бути жінкою у бізнесі: галузі, яка й досі грає за чоловічими правилами. Так, на початку своєї кар’єри я не стикалася з тиском або утиском з боку колег-чоловіків. Була лише одна ситуація, яка багато в чому загартувала і зробила мене сильнішою. Я була запрошена на досить серйозні переговори, учасниками яких були в більшості чоловіки. Я виступила, висловивши свою точку зору, можливо, надміру різко. Мене обірвали, підкресливши факт того, що я жінка і, грубо кажучи, мені варто було б помовчати. На той момент я була занадто молода, і найкращим рішенням мені здалося просто покинути переговори і дати волю сльозам. Тоді я була зі своїм керівником і чекала від нього підтримки, можливо, співчуття. Але цього не сталося. Мій керівник насварив мене і сказав: «У бізнесі ти не жінка, а бізнесмен, партнер. І тому ніколи не плач на переговорах». Цей момент став переломним, загартувавши мене на майбутні досягнення. І в подальшому, коли були моменти кризи і опускалися руки, я згадувала цю ситуацію. Ця настанова дала мені безцінну мотивацію і прагнення нарівні з чоловіками залишатися сильною в будь-якій ситуації.

Так, дійсно, у підприємницькій сфері немає статі. І жінка-бізнесвумен нічим не поступається колегам-чоловікам. Навіть цілком може перевершити та випередити. Сьогодні по всьому світу створюються мережі жінок-лідерок, щоб стимулювати економічну експансію і просувати жіночі спільноти в усьому світі. Успішні та сильні жінки впевнено крокують сферою, яку чоловіки вважали своєю виключно за правом статі. Бо все змінюється. Ваги гендерної рівності у бізнес-сфері незабаром вирівняються (чи, може, навіть переважать). Адже знаєте, у чому жіноча бізнес-перевага перед колегами-чоловіками? Перевага, яку, власне, чоловіки-бізнесмени надали жінкам мимоволі, шляхом сторічь дискримінації: жінки навчилися підкорювати не лише «жіночі» сфери. Тепер жінки підкорюють цілий світ.